Hvorfor vil FrP ta tilbudet fra eldre i Oslo?

Siv Jensen har avlagt meg en visitt i sin blogg her på vg.no. Hun later som om hun ikke forstår Arbeiderpartiets eldrepolitikk, og hun later som om Arbeiderpartiet er imot private aktører i eldreomsorgen.

 

Jeg har i denne valgkampen møtt Siv Jensen i flere TV-sendte debatter om eldreomsorg. Jeg tror at jeg i så godt som alle har sagt klart ifra at Arbeiderpartiet ikke er imot at private driver eldreomsorg. Særlig gjør Kirkens Bymisjon, Norske Kvinners Sanitetsforening og andre frivillige organisasjoner en kjempejobb i mange kommuner. Dessverre bidrar Fremskrittspartiet til at disse skvises ut og ikke får lov til å drive omsorg i Oslo.

 

Så prøver Siv Jensen å skape en motsetning mellom Rune Gerhardsen og meg. Det er det ikke grunnlag for. Rune Gerhardsen har klart slått fast at det ikke er noen uenighet mellom oss i disse spørsmålene. Det er jeg helt enig i.

 

Enkelte kommuner, som for eksempel Ap-styrte Nedre Eiker, ser seg nødt til å supplere det kommunale tilbudet ved benytte også kommersielle private tilbud for å ha tilstrekkelig kapasitet i eldreomsorgen. Det har vi full respekt for hvis de lokalt vurderer det slik at dette gir det beste tilbudet til de eldre.  Det vi derimot er motstandere av, er at markedstenkingen og konkurranseutsettingen skal være styrende for eldreomsorgen. Markedet egner seg best der man lett kan stykke opp, måle og sette en pris på oppgaven. Vi vil ikke at eldreomsorgen skal preges av marked og stoppeklokke.

I motsetning til i Fremskrittspartiet mener vi at man finner de beste løsningene lokalt. Når Jensen ber meg om å garantere for drift av enkelte sykehjem i Oslo viser det hvor sentralistisk Fremskrittspartiet virkelig er. Slike spørsmål avgjøres selvsagt av våre lokale politikere i Oslo.

 

Det mest overraskende ved Jensens innlegg finner vi i siste avsnitt. ”For FrP handler ikke eldreomsorgen om det er private eller offentlige som gir et tilbud”, skriver Jensen. Dessverre er det akkurat det det gjør. I Fremskrittspartiets program i Oslo , går Oslo FrP inn for at kommunen ikke skal drive eldreomsorg. Partiet vil ”avvikle all kommunal egenproduksjon av tjenestene”.  Fremskrittspartiet i Oslo vil altså slutte med kommunal eldreomsorg – som er det tilbudet de aller fleste i dag mottar. Hvor er valgfriheten da, Siv Jensen – når du vil fjerne det tilbudet som de fleste bruker? Hvorfor vil du ta mulighet til kommunale tjenester fra de eldre i Oslo? Og hvordan kan du si at det ”ikke handler om det er det private eller offentlige som gir tilbud”, når du vil fjerne hele det kommunale tilbudet?

 

Tips oss hvis dette innlegget er upassende

11 kommentarer

  1. Dæven!

    Så de som vil jobbe med eldreomsorg skal tvinges inn i privat sektor, med dårlige pensjonsvilkår, usikre arbeidsplasser – og private eiere som skal skvise ut et overskudd?

    Heia Jens!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Erkebergenser - august 29, 2007 at 6:51 pm
  2. Markedstenking betyr vel en daglig børs, der de som vifter med mest penger får oppfølging av de beste ansatte, den beste maten, det beste daglige tilbudet, osv når det gjelder kvalitet.

    De eldre som ikke har masse penger blir stuet sammen på gamlehjem der de ansatte er få, dårlig kvalifisert, og der kvaliteten i dagliglivet er dårlig.

    Så markedstenking vil i praksis medføre klasseoppdeling av innbyggerne, når det gjelder hvem som skal få kvalitet i eldreomsorgen og hvem som ikke skal få det:

    - Ett Norge for fattige

    - Ett Norge for rike

    Med de borgelige med frP i spissen vil det todelte Norge forfølge innbyggeren fra skole til gamlehjem.

    Litt merkelig politikk fra et parti (FrP) som sier at de jobber for folk flest.

    Derfor stemmer jeg ikke på partier som ønsker gode vilkår for de få og dårlige vilkår for de mange, folk flest. Jeg er en vanlig mann og stemmer rødgrønt, dog ikke Ap.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    nisselue - august 29, 2007 at 8:27 pm
  3. Stå på Jens!

    FrPs ønske om å ensrette folket etter sin liberalistiske markedstankegang, bør de og Venstre få ha for seg selv. FrPs samlete angrep på alle offentlige ansatte må stanses.

    At de eldre fratas sin valgmulighet når det gjelder eldreomsorg er jo helt vanvittig.

    Dette valget må vi vinne sammen!

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Harald Trulsrud - august 30, 2007 at 5:53 am
  4. Men det er ingen som tror på deg, Jens!

    Like lite som nåpr det gjelder eiendomsskat, for der spriker svarene over hele fjøla, alt etter om de kommer fra deg, fra AP eller fra lokal-politikere som Rune Gerhardsen.

    Og skylden har du selv! Du har eksplisitt uttalt at et “løfte” ikke er å betrakte som et løfte før det ledsages av en garanti. Og garantier har vi sett lite til.

    Jeg har også merket meg at du ikke publiserer innsendte spørsmål på akkurat dette med troverdighet. Så da må jeg vel kanskje skrive noen ord om saken på egen blogg…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    ARGUS37 - august 30, 2007 at 2:06 pm
  5. Nå må venstresiden i Norge slutte å lyve. Ta en prat med innbyggerene og brukerene av eldretilbudene i Frp-styrte kommuner og be dem fortelle hvor mye bedre de fikk det da Frp tok over styringen….

    At Frp skal være så farlige for Norge er vanskelig å se siden Ap og Frp stemmer likt i nesten 7 av 10 avstemninger i stortinget…

    Du og resten av den rødgrønne mafiagjengen bør heller fortelle velgerene hvorfor dere har løpt fra alle løftene dere ga i forrige valgkamp, enn å komme meg nye løfter(les:LØGNER)…..

    At Ap vil snylte på veldedige organisasjoner er velkjent. Da blir det jo mere penger som kan brukes til å kjøpe firmabiler til statsrådene. Men dette blir jo bare enda mere tåpelig med tanke på at denne regjeringen har tatt automatinntektene fra de samme organisasjonene. Det er jo mangelen på disse pengene som gjør at den frivillige innsatsen blir redusert, og dermed er det Ap og ikke Frp som skviser ut disse…

    Derfor kjære venn KUTT UT LØGNENE, HOLD DET DU OG RESTEN AV REGJERINGEN LOVER OG TA ANSVAR FOR DE BESLUTNINGER DERE TAR…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    captaincruel4 - august 30, 2007 at 5:16 pm
  6. Ååå kjære jensemannen… Hvordan skal vi ta tak i dette, da?

    Det er forskjell på kommersielt og kommersielt, skjønner du, akkurat som det er forskjell på privatisert og privatisert. Og det er dette du ikke helt forstår, serr’u, akkurat slik som med påstanden om at det finnest 10 mennesketyper i verden, de som kan binære tall, og de som ikke kan det…

    Poenget er at privatisert ikke betyr “fritt leide”, eller “utenfor kontroll”, men det kan virke som om det er det du tror og at du og dine venner er de eneste som er til å stole på, overhodet. Andre kan sikkert ha gode meninger, tror jeg dere tenker, men aldri så gode som deres egne. Så også i eldre omsorgen. Og slik gir dere dere selv rett til å a makt kontrollere etthvert individ i Norge, i den gode tro at det er til ens eget beste, for vi vet jo ikke bedre.

    Det er jo ikke til å legge skjult under en børskrakk at eldre sektoren sliter med å kunne gi den fokusen som tante Anna krever i de fleste kommuner i vårt langstrakte land. Mangel på personell er den viktigste årsaken sammens med mangel på respekt for de som både kan og vil bidra for å lette på trykket.

    Det er heller ingen som kan påstå at det er den private sektoren som er skyld i dette problemet, for i forhold til det kommunale underverket som du ønsker å videreføre har aldri den private sektoren i noen særlig grad fått sluppet til.

    Da blir det veldig feil, Hr. Statsminister, å skylde på FrPs løsninger som årsak til problemene, med tanke på privatisering av helsesektoren. Mer riktig er det heller da å skylde på den og de metoder som er blitt benyttet intill våre dager, med en kommunalt og statlig styret helsesektor og eldrepolitikk. En politikk du uten skam sitter og forsvarer og ønsker gjeldende også for årene som kommer.

    Klart jeg ønsker kvalitet på tenestene. Klart jeg ønsker det beste for mor Olga og hennes sår som aldri gror. Klart jeg setter krav til instittusjonene… Ingen problem eller tvil rundt det spørsmålet, men staten har ikke greid å oppfylle disse kravene til nå, så da er det på tide å ta hatten du ikke har (har du hatt forresten), og gå!

    La folk i den private sektor som har greie på dette tilby tjenester på lik linje med de kommunale. Staten trekker rettningslinjene og fører kontroll, gir og tar konsesjon for drift alt etter kvalitet (og du vil helt sikkert finne at dine kommunale løsninger fort faller i staver).

    DA, Hr Jens, først DA… Vil du se noe til kvalitetsøkningen i eldreomsorgen, helsesektoren etc. som vi alle ønsker velkommen. Det DU, og dine har prestert til nå har ført ingensteds henn, og vil fortsette med det intil du gir slipp på makten du ønsker deg så høyt, alt til staten… (Kaptin Norge, pføyf).

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jens_S - august 31, 2007 at 1:06 pm
  7. Litt på sidelinjen kanskje, men jeg finner dessverre ikke en annen passende blogg av deg, der du har nevnt narkotika-politikken med ett ord, så jeg tar det her. Om Arbeiderpartiet kunne fokusere halvparten så mye på rusomsorgen, som på eldreomsorgen, hadde Norge blitt et bedre land å leve i for svært svært mange(og flere blir det, tro ikke ett sekund noe annet!).

    Det er en katastrofe når eldre f.eks må legge seg for natten kl 14, fordi man ikke har ressurser til å ta vare på dem på en ordentlig måte, men hva med de narkomane Jens?? Hvem tar vare på dem?

    Arild Knutsen, leder i Foreningen for en human narkotika-politikk, har mye fornuftig å komme med når det gjelder dette, og er absolutt en fyr dere burde lytte mer til, han har kunnskaper og meninger som ville gjort mye godt for de rusavhengige i Norge, om dere bare gadd å lytte og ta til dere informasjonen.

    Når jeg sier dere, snakker jeg om politikere generellt, for skremmende mange av dere viser en så dårlig kunnskap om rusavhengighet, at det er fryktelig pinlig å høre dem uttale seg i nyhetene, men det som verre er, er at det er direkte uforsvarlig at de skal være med å bestemme (eller skal jeg kanskje si; la være å bestemme) hva som er mest gunstig for mennesker med denne sykdommen.

    Jovisst lever vi i et av verdens rikeste land, men ikke alle føler denne rikdommen på kroppen, de føler at de heller lever i et u-land, og det er vi kanskje også, når det gjelder narkotika-politikk.

    Du viste deg opptatt av dette engang Jens, hva skjedde??

    Er det noe som trenger en grundig gjennomgang, så er det dette!

    Norge ligger langt bak i tid i forhold til andre rike land, ja tilogmed lenger tilbake enn mange fattige land, når det gjelder rus-omsorg.

    I år stemmer jeg Venstre for første gang, og det bare pga narkotika-politikken deres.

    Med mindre dere snart har tenkt å gripe fatt i det igjen da? De eksisterer fortsatt, samme hvor mye de blir jaget rundt, bare for å minne om det..

    http://www.vgb.no/257...

    Hilsen Britt

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    ibakvendtland - september 1, 2007 at 3:12 pm
  8. Bare en tanke, Mr Jens!

    Siden du nå sitter der du liker deg best.

    HVORFOR SKJER DET IKKE NOE I ELDREOMSORGEN SOM VI KAN ROPE HURRA FOR???

    Du prediker og prediker om alt som vil bli galt når andre får makt. MEN DET SKJER IKKE NOE NÅ NÅR DU HAR MAKTEN SELV!!

    Derfor, Jens, Jeg tror ikke på deg… Løgn er hva som har kommet fra din og dines munn. Lobbyvirksomhet og skitkasting og lefling med media, DET er dere gode på. Sno folket rund fingeren, du er flink til det, men mor Olga får det ikke bedre av den grunn.

    Fei for egen dør…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jens_S - september 3, 2007 at 9:13 am
  9. Bare en tanke, Mr Jens!

    Siden du nå sitter der du liker deg best.

    HVORFOR SKJER DET IKKE NOE I ELDREOMSORGEN SOM VI KAN ROPE HURRA FOR???

    Du prediker og prediker om alt som vil bli galt når andre får makt. MEN DET SKJER IKKE NOE NÅ NÅR DU HAR MAKTEN SELV!!

    Derfor, Jens, Jeg tror ikke på deg… Løgn er hva som har kommet fra din og dines munn. Lobbyvirksomhet og skitkasting og lefling med media, DET er dere gode på. Sno folket rund fingeren, du er flink til det, men mor Olga får det ikke bedre av den grunn.

    Fei for egen dør…

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Jens_S - september 3, 2007 at 9:58 am
  10. Denne overskriften er direkte løgnaktig i sin form. Jens sier “Hvorfor vil FrP ta tilbudet fra eldre i Oslo?”

    Frp har ikke sett seg ut en eneste person som vi ønsker å frarøve sin rettmessige omsorgsplass.

    Så hvordan klarer Jens og Ap å hoste opp en så tvilsom overskrift?

    Hadde han vært koblet til en løgndetektor og påstått at Fremskrittspartiet ØNSKER å ta vekk tilbud fra eldre, så ville maskinen pepet som en skipsføyte!

    Og dette fra landets statsminister?????

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    Cecilie og Remi StHanshaugen Frp - september 7, 2007 at 1:51 pm
  11. Heia Jens.

    Tips oss hvis denne kommentaren er upassende

    - - november 30, 2008 at 1:34 pm

Beklager, men kommentarskjemaet er nå lukket.

Tips oss hvis denne bloggen er upassende

Denne bloggen blir ikke forhåndsredigert av VG Nett. Bloggens eier står ansvarlig for alt innhold.
Ingenting varer evig og nå er vi dessverre ved veis ende. VGB er lagt ned og vil ikke komme tilbake.
VG Blogg var en tjeneste levert av VG Multimedia AS. Henvendelser rettes til: Magne Antonsen
Ansvarlig redaktør/Administrerende direktør: Torry Pedersen
Redaktør digitalt Espen Egil Hansen. Redaktør avis: Helje Solberg. Politisk redaktør Hanne Skartveit
Digital direktør: Jo Christian Oterhals. Sentralbord VG: 22 00 00 00